Bactus.se - Guide till Munhygien och Bactus

Munhygien och munbakterier

Det är ett numera ganska välkänt faktum att munhälsan är viktig för hela kroppens hälsa. För det första är det så att många av de bakterier och virus som kan ge upphov till sjukdomar kommer in i våra system genom munnen. För det andra kan små infektioner i munhålan påverka kroppen som helhet. En inflammerad visdomstand kan till exempel ge upphov till feber och andra komplikationer. För att försäkra dig om att hålla dig så frisk som möjligt ska du ta hand om dina tänder och din munhälsa på bästa sätt. Dålig munhygien leder till dålig andedräkt och det finns metoder och produkter som motverkar dålig andedräkt här >>.

Enkla tips för en bättre munhygien

Genom att sköta munhälsan på rätt sätt minskar du risken att drabbas av allvarliga komplikationer. Första steget för en bättre munhygien är att vara noga med att borsta tänderna två gånger per dag, förslagsvis efter frukosten samt innan sänggåendet för kvällen. Tandborsten bör vara av det mjukare slaget för att inte irritera tandköttet i onödan. Tandköttet ska dock, tvärtemot vad många tror, borstas i samband med tänderna. En lätt gnuggande rörelse över tänder och tandkött gör att tandköttet stärks samt minskar risken för inflammationer och blödningar.

Andra steget är att använda tandtråd dagligen, detta för att få bort plack och matrester från mellanrummen mellan tänderna. Om du inte använder tandtråd ökar du risken att drabbas av karies och tandsten. I förlängningen kan du även drabbas av tandlossning.

Så här blir du av med munbakterier

Du har miljarder bakterier i munnen helt naturligt. De flesta bakterier är helt nödvändiga för vår hälsa, bland annat genom att de bryter ner kolhydrater. Andra bakterier har inte direkt samma positiva egenskaper. Dessa typer av bakterier bör du avlägsna. Tandborstning och användning av tandtråd är två sätt att minimera tillväxten av elaka bakterier. Som komplement bör du använda munskölj. Tandborsten kommer inte åt överallt. Det gör däremot munskölj.